Förtydligande § 5

Bilaga till stadgar för BRF Arken-Rotsunda.

Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter.

Nedan specificeras vad som avses med ”rättigheter och skyldigheter”.

Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick. Detta gäller även uteplats och förråd, om sådan ingår i upplåtelsen.

Bostadsrättshavaren svarar sålunda för underhåll och reparation av bland annat:

• Ledningar för avlopp, värme, ventilation, el, bredband, telefon, antennuttag samt vatten och avlopp – till de delar dessa befinner sig inne i lägenheten och inte tjänar fler än en lägenhet
• Till ytterdörr hörande handtag, ringklocka, brevinkast och lås inkl. nycklar, bostadsrättshavare svarar även för all målning förutom målning av ytterdörrens yttersida. Om det till lägenheten finns ”låstub” svarar bostadsrättshavaren även för denna med tillhörande nycklar.
• Icke bärande innerväggar samt ytbeläggning på rummens alla väggar, golv och tak jämte underliggande ytbehandling som krävs för att anbringa ytbeläggningen på ett fackmannamässigt sätt
• Lister, foder och stuckaturer
• Innerdörrar, säkerhetsgrindar
• För målning och luftning av radiatorer samt termostater (Det är absolut förbjudet att ta bort termostaterna).
• Elektrisk golvvärme, som bostadsrättshavaren försett lägenheten med.
• Ventiler till ventilationskanaler
• Säkringsskåp och därifrån utgående elledningar, brytare, eluttag, och fasta armaturer
• Bredbandsuttag.
• Antennuttag.
• Telefonjack.
• Brandvarnare
• Fönster- och dörrglas och till fönster och dörr hörande beslag och handtag samt all målning förutom utvändig målning, motsvarande gäller för balkong- och altandörr

I badrum, duschrum eller annat våtrum samt i WC svarar bostadsrättshavaren även för
• Till vägg och golv hörande fuktisolerande skikt
• Inredning, belysningsarmaturer
• Vitvaror, sanitetsporslin
• Golvbrunn inklusive klämring
• Rensning av golvbrunn
• Tvättmaskin inklusive ledningar och anslutningskopplingar till vatten- och elnät.
• Kranar och avstängningsventiler
• Ventilationsfläkt
• Rengöring och målning av radiator.

I kök eller motsvarande utrymme svarar bostadsrättshavaren för all inredning och utrustning som bland annat
• Vitvaror
• Kökskåpa, ventilationsdon
• Diskmaskin inklusive ledningar och anslutningskopplingar till vatten- och elnät.
• Kranar och avstängningsventiler

Bostadsrättshavaren svarar inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, el, vatten, bredband, radio och tv-antenn och telefon, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller för ventilationskanaler.

Bostadsrättshavaren svarar inte för fast installerad elledning som tillhandahållits av föreningen i carport med tillhörande förråd.

Bostadsrättshavare svarar inte för utvändig målning av carport med tillhörande förråd.

För reparationer på grund av brand- eller vattenskada svarar bostadsrättshaveren endast i begränsad omfattning i enlighet med bestämmelserna i bostadsrättslagen.

Om lägenheten är utrustad med balkong, altan eller uteplats svarar bostadsrättshavaren endast för renhållning och snöskottning.